Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the insert-headers-and-footers domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /autoinstalator/crr2023/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /autoinstalator/crr2023/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Funkcja _load_textdomain_just_in_time została wywołana nieprawidłowo. Ładowanie tłumaczenia dla domeny neve zostało uruchomione zbyt wcześnie. Zwykle jest to wskaźnik, że jakiś kod we wtyczce lub motywie działa zbyt wcześnie. Tłumaczenia powinny zostać załadowane podczas akcji init lub później. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 6.7.0.) in /autoinstalator/crr2023/wp-includes/functions.php on line 6114
Projekty - Cech Rzemiosł Różnych
Przejdź do treści
Strona główna » Projekty

Projekty

Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska

O projekcie

Projekt „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego (Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego) oraz Politechnikę Poznańską we współpracy z zainteresowanymi samorządami, pracodawcami, technicznymi szkołami kształcącymi zawodowo, a od 2021 również z cechami rzemiosła z terenu województwa wielkopolskiego oraz Wielkopolską Izbą Rzemieślniczą w Poznaniu. To kontynuacja pierwszej edycji projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” realizowanej w latach 2012-2015. Obecnie w projekcie uczestniczy 81 szkół, a realizacja przewidziana jest do czerwca 2023 roku.

W ramach projektu wyróżnia się następujące główne formy wsparcia:

  • płatne staże/praktyki dla uczniów realizowane u pracodawców,
  • zajęcia specjalistyczne dla uczniów w laboratoriach,
  • doposażenie szkół w materiały dydaktyczne on-line oraz rozwój platformy e-learningowej,

utrzymanie i rozwój Systemu Zawodowcy w formie narzędzia informatycznego dostępnego na stronie internetowej system.zawodowcy.org

Obecnie dostępne materiały na platformie

System.zawodowcy.org to bezpłatna platforma składająca się z części e-Rekrutacja i e-Learning.

Część e-Learning to szeroka baza materiałów dydaktycznych skierowana do szkół zawodowych. Narzędzie oferuje szereg możliwości, w tym wykorzystanie przygotowanych materiałów do prowadzenia zajęć i samokształcenia oraz przeprowadzania testów weryfikujących wiedzę zdobytą w trakcie nauki. Wszelkie materiały, które zostały udostępnione na platformie są zgodne z podstawą programową.

Materiały dydaktyczne on-line przygotowane są z zakresu 32 kwalifikacji w 12 wybranych zawodach, wykonane w oparciu o treści przygotowane przez zewnętrznych specjalistów. Wśród tych zawodów znajduje się:

– technik informatyk,

– technik teleinformatyk,

– technik elektryk,

– technik ekonomista,

– technik elektronik,

– technik handlowiec,

– technik reklamy,

– technik grafiki i poligrafii cyfrowej,

– technik mechanik,

– technik mechatronik,

– technik logistyk,

– technik spedytor

Struktura materiałów w części e-Learning jest podzielona na główne kategorie: Materiały dla nauczycieli, Materiały dla uczniów, Kursy otwarte, Repozytorium z doradztwa zawodowego oraz Laboratoria i jest sukcesywnie uzupełniana o nowe pomoce dydaktyczne. Ponadto każda z placówek korzystająca z platformy posiada własną strukturę szkolnych materiałów edukacyjnych na platformie. Ułatwiając korzystanie z funkcjonalności platformy dostępne są także instrukcje dotyczące tworzenia interaktywnych zadań oraz szablony kursów, które można zbudować na platformie.

Na platformie udostępniane są na bieżąco do pobrania i wykorzystania arkusze egzaminów zawodowych z zasobów CKE. Arkusze są przetwarzane do postaci interaktywnej, co pozwala na zwiększenie atrakcyjności kształcenia i zachęca uczniów do wysiłku na rzecz własnego rozwoju. Pozwala także na przygotowanie się do egzaminów zawodowych. Stopniowo udostępnione  zostały także autorskie kursy zawodowe opracowane w nowoczesnej, interaktywnej formule przygotowane przez zewnętrznych specjalistów.

Materiały dla pozostałych zawodów dostępne są w Kursach otwartych.

W ramach rozszerzenia projektu rozpoczynamy współpracę z cechami rzemiosł. Na platformie pojawi się nowa kategoria materiałów dydaktycznych dedykowanych cechom rzemiosł. W ramach tej kategorii zostanie przygotowanych i opublikowanych 17 kursów i 630 pytań testowych dla dwóch zawodów: stolarz i mechanik pojazdów samochodowych. Materiały zostaną opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodzie oraz standardami wymagań egzaminacyjnych.

Po dostarczeniu przez autorów metodyków pełnej wersji materiałów dydaktycznych, zostaną one poddane recenzji specjalistów w dziedzinach, których dotyczą oraz wsparciu metodycznemu specjalistów projektu CZBIS. Ostatni etap, związany z przetworzeniem materiałów na wersje e-learningową i udostępnieniem kursów na platformie, powinien zostać zakończony w 2022 roku.

Planowane kursy przygotowujące do egzaminów czeladniczych dla uczniów realizujących naukę zawodu za pośrednictwem cechów rzemiosł

Tematyka kursów dla zawodu stolarz:

  • Rachunkowość zawodowa dla zawodu stolarz,
  • Rysunek zawodowy dla zawodu stolarz,
  • Technologia dla zawodu stolarz,
  • Maszynoznawstwo dla zawodu stolarz,
  • Materiałoznawstwo dla zawodu stolarz.

Tematyka kursów dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych:

  • Rachunkowość zawodowa dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
  • Rysunek zawodowy dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
  • Technologia dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
  • Maszynoznawstwo dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
  • Materiałoznawstwo dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych.

Tematyka ogólna i specjalistyczna wspólna dla zawodów – stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:

  • Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
  • Podstawowe zasady ochrony środowiska.

Tematyka wspólna dla obu zawodów –  stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:

  • Dokumentacja działalności gospodarczej,
  • Podstawowa problematyka z zakresu podejmowania działalności gospodarczej
    i zarządzania przedsiębiorstwem,
  • Podstawowe przepisy prawa pracy.

Kursy obejmujące tematykę wspólną będą pomocne w ugruntowaniu wiedzy przed egzaminami czeladniczymi we wszystkich zawodach, w których Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu przeprowadza egzaminy.

Kluczowym celem korzystania z udostępnianych zasobów jest zwiększenie atrakcyjności kształcenia, poprzez:

  • realizację zajęć dydaktycznych stacjonarnie i on-line,
  • samokształcenie,
  • przygotowywanie warsztatu dydaktycznego i tworzenie bazy materiałów dydaktycznych,
  • przygotowanie i możliwość powtórzenia materiału do egzaminów czeladniczych,
  • ewaluację i standaryzację efektów kształcenia.

Korzyści wynikające z użytkowania platformy edukacyjnej:

  • innowacyjny proces przekazywania wiedzy, popularyzowanie wykorzystywania nowych technologii,
  • wszystkie materiały dydaktyczne zebrane na jednej platformie,
  • możliwość dostępu do wiedzy w dowolnym miejscu i dogodnym czasie, w tym  możliwość skorzystania z aplikacji mobilnej,
  • utrzymanie, aktualizacja i obsługa wspomagania kształcenia przynajmniej do 2023 roku,
  • bieżące wsparcie administracyjno-techniczne ze strony pracowników projektu.

Szkolenie CRR Zbąszyń

W ramach podpisanego porozumienia między Cechem Rzemiosł Różnych w Poznaniu/naszym Cechem a Politechniką Poznańską i Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz Wielkopolską Izbą Rzemieślniczą w Poznaniu w ramach projektu “Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) odbyło się szkolenie dla pracowników Cechu gdzie zaprezentowano materiały dydaktyczne na platformie e-learningowej system.zawodowcy.org oraz kursy w zawodzie stolarz i mechanik pojazdów samochodowych.

W ramach szkolenia zrealizowano następujące tematy:

  • Prezentacja struktury, tematów i wartości merytorycznej kursów:
  • Podstawowe informacje dotyczące system.zawodowcy.org zwłaszcza platformy e-learningowej;
  • Przedstawienie struktury i zasobów platformy;
  • Prezentacja materiałów merytorycznych dla zawodu stolarz;
  • Prezentacja materiałów merytorycznych dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych.
  • Prezentacja aspektów technicznych dostępu do platformy i kursów dla cechów rzemiosła:
  • Zakładanie konta opiekuna / nauczyciela / przedstawiciela cechów;
  • Dostęp do kluczy dostępu umożliwiających uczniom i uczennicom korzystanie z materiałów dydaktycznych w zawodach stolarz i mechanik pojazdów samochodowych;
  • Generowanie statystyk – monitorowanie postępu prac uczniów i uczennic

Samodzielne zapoznanie się z kursami funkcjonalności platformy wspomagających proces szkolenia uczniów:

  • ocenianie testów,
  • ocenianie zasobów aktywizujących w prezentacji,
  • checkbox w kursie,
  • raporty platformy,
  • bloki przedstawiające aktywność ucznia na platformie.

Omówienie zasad szkolenia uczniów z zakresu kursów w zawodzie stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:

  • Omówienie wytycznych dotyczących szkolenia;
  • Charakterystyka procesu przeprowadzania szkoleń;
  • Zadania opiekunów uczniów/uczennic podczas przeprowadzania szkoleń;
  • Harmonogram realizacji szkoleń.

Już od września uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz i mechanik pojazdów samochodowych w Cechach, które podpisały porozumienie o współpracy w projekcie „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” będą mogli skorzystać z materiałów w ramach „Szkolenia dla uczniów i uczennic z wykorzystania materiałów dydaktycznych zamieszczonych na platformie, obejmujących zawody, których nauka odbywa się w rzemiośle”.

Zachęcamy do korzystania z materiałów, które umożliwiają lepsze przygotowanie do egzaminów czeladniczych w obu zawodach.  

Więcej informacji na temat kursów e-learningowych można znaleźć na poniższej stronie:

https://zawodowcy.org/kursy-dla-cechow-rzemiosl/

Ulotka stolarz

Ulotka mechanik pojazdów samochodowych

Podsumowanie projektu

W ramach projektu “Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) uczennice i uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz oraz mechanik pojazdów samochodowych mieli możliwość skorzystania z kursów, których celem było doskonalenie umiejętności, a także przygotowanie do egzaminu czeladniczego.

Szkolenia z zakresu kursów na platformie e-learningowej kierowane były do cechów rzemiosł z terenu województwa wielkopolskiego, które zawarły czterostronne porozumienia (Województwo Wielkopolskie – Politechnika Poznańska – Wielkopolska Izba Rzemieślnicza – cech rzemiosł) na rzecz realizacji Projektu w zakresie wsparcia cechów rzemiosł zaangażowanych w proces kształcenia dualnego dla uczennic i uczniów.

W ramach kursów dla zawodów stolarz i mechanik pojazdów samochodowych zostało przygotowanych po 10 tematów odpowiadających tematom egzaminacyjnym obowiązującym na części ustnej i pisemnej egzaminu czeladniczego. Tematy składały się z modułów informacyjnych, prezentacji, aktywności zewnętrznych, wzorów dokumentów, testów, quizów, pytań kontrolnych i interakcji. Materiały zostały opracowane zgodnie z dostępnością cyfrową dla osób ze szczególnymi potrzebami.

W strukturze szkoleń zawierały się poszczególne elementy, które odpowiadały za odpowiednie dopasowanie materiałów do możliwości uczennic i uczniów.

Opis struktury szkoleń:

1. Test wejściowy – składający się z 30 pytań zamkniętych i 1 pytania otwartego, pozwalał na dobór materiałów szkoleniowych do indywidualnych potrzeb uczennicy i ucznia danego cechu. 

2. Temat obowiązkowy – po rozwiązaniu testu wejściowego, uczennice i uczniowie otrzymywali dostęp do tematu obowiązkowego “Podstawowe przepisy prawa pracy” oraz byli zobowiązani do jego wypełnienia bez względu na wynik w teście wejściowym. 

3. Pozostałe tematy – były wskazywane drogą mailową przez zespół metodyków, na podstawie wyników testu wejściowego. 

4. Test wyjściowy – po ukończeniu wszystkich wymaganych aktywności, uczennice oraz uczniowie uzyskiwali dostęp do testu wyjściowego, składającego się z 30 pytań zamkniętych, pozwalającego na weryfikację wyniku szkolenia uczennicy i ucznia. 

5. Wszystkie tematy – zostały wyświetlone po rozwiązaniu testu wyjściowego –  zarówno te ukończone jak i te wcześniej niewidoczne.

Głównymi korzyściami dla uczennic i uczniów, korzystających z udostępnionych kursów było doskonalenie umiejętności, przygotowanie do egzaminu czeladniczego oraz podjęcia pierwszej pracy, a także samorealizacja. Ukończenie szkolenia potwierdzone zostało zaświadczeniem.

Więcej informacji o działaniach prowadzonych w projekcie można znaleźć na stronie: https://zawodowcy.org/